Działamy na rynku już wiele lat, oferując przedsiębiorcom profesjonalną opiekę księgową.Kluczem do naszego sukcesu stała się kompetencja, która gwarantuje najwyższy standard obsługi oraz całkowite bezpieczeństwo.Prowadzimy każdy rodzaj księgowości,udzielamy porad z zakresu rachunkowości i podatków. Naszą ofertę dostosowujemy do indywidualnych potrzeb Klientów. Skontaktuj się z naszymi specjalistami.

Kontakt: bok.pelnaksiegowosckrakow@gazeta.pl

Jak rozliczyć faktury otrzymane od małych podatników

Zasady rozliczenia faktury VAT-MP

Otrzymanie faktur VAT od przedsiębiorstw w myśl obowiązujących przepisów wiąże się z odprowadzeniem określonej kwoty podatku, który naliczany jest od wystawionej na dokumencie wielkości. W tym przypadku przedsiębiorca ma obowiązek rozliczać się z VAT w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymali fakturę lub w jednym z dwóch kolejnych okresów. W przypadku otrzymania od kontrahenta faktury VAT-MP obowiązują inne zasady.

Zgodnie z rozporządzeniem z 2018 roku podatnik może rozliczyć się z VAT w okresie:
- w którym zapłacił część lub całość należności lub
- w którym przypada 90 dzień od wystawienia dokumentu.

Otrzymanie faktury VAT-MP powinno być więc starannie traktowane przez księgowego, ponieważ w innym przypadku dojdzie do zaniżenia zobowiązania podatkowego i możliwości nałożenia na firmę kary ze strony właściwych urzędów. 

Wielu przedsiębiorców w przypadku otrzymania faktury VAT-MP decyduje się na jej częściowe spłacanie. Czynność ta regulowana jest także przez przepisy podatkowe, które mówią, że spłata jedynie części należności z faktury VAT-MP uprawnia do odliczenia tej samej części podatku.
Szczególny przypadek dotyczy małych podatników rozliczających się kasowo, którym nie przysługują przywileje odliczania VAT za okresy, w których nastąpiła częściowa spłata należności. Mogą oni odliczyć podatek tylko wtedy, gdy faktura zostanie w całości uregulowana.