- pełnej księgowości,
- uproszczonej księgowości.
Księgowość pełna uchodzi za formę bardziej złożoną, ponieważ wymaga od przedsiębiorcy prowadzenia ksiąg rachunkowych, które są skomplikowane i czasochłonne. Z kolei księgowość uproszczona polega na dokonaniu rozliczeń z tytułu należnego podatku dochodowego.
W przypadku księgowości uproszczonej, nie wymaga się tak wielu czynności, jak ma to miejsce w przypadku księgowości pełnej. W jej przypadku przedsiębiorcy są w stanie samodzielnie koordynować wszelkie rozliczenia występujące w firmie. Natomiast jeśli w firmie zaczyna pojawiać się księgowość pełna, wówczas sprawa się znacznie komplikuje, ponieważ wtedy potrzebna jest już wiedza z obszernego zakresu rachunkowości oraz znajomości różnych pojęć.
Odpowiednie prowadzenie księgowości w firmie jest dla firm bardzo istotne, ponieważ umożliwia to sprawne funkcjonowanie firmy zarówno na rynku, jak i możliwość w przeprowadzaniu szerokich analiz wyników osiąganych przez przedsiębiorstwo.