Prowadzenie księgowości w formie KPiR wymaga także prowadzenia dodatkowych ewidencji podatkowych. Aby wywiązań się z wszystkich obowiązków podatkowych, przedsiębiorca oprócz samej KPiR musi prowadzić dodatkowe ewidencje, do których zalicza się:
- Ewidencje środków trwałych,
- Ewidencje wartości niematerialnych i prawnych,
- Ewidencje wynagrodzeń z imiennymi kartami przychodów pracowników,
- Ewidencje sprzedaży VAT (lub ewidencje sprzedaży i zakupu VAT),
- Ewidencje przejazdu pojazdu,
- Ewidencje kupna i sprzedaży wartości dewizowych (obowiązuje kantory),
- Ewidencje pożyczek i rzecz zastawionych (obowiązuje lombardy),
- Książkę kontroli.
Przedsiębiorstwa prowadzące księgowość w formie KPiR mogą prowadzić tylko ewidencje sprzedaży VAT. Dotyczy to tych, którzy nie są podatnikami VAT. Natomiast przedsiębiorcy, którzy rozliczają się z VAT, są zobowiązani do prowadzenia ewidencji zakupu oraz sprzedaży VAT. ZOBACZ TAKŻE: Prowadzenie księgowości w formie KPiR